woensdag 31 oktober 2012

Voelmatten

Ik heb een aantal bewoners op de afdeling die in een comfortzetel zitten gedurende de dag. Dit is eigenlijk een comfortabele zetel met een voorzettafel .
De tafel beperkt hen in hun mobiliteit en daarom is het veel moeilijker om met voelschorten te werken.
Je kan hen een voelschort aandoen maar het nadeel is dat zij te beperkt zijn in hun mobiliteit om echt goed te voelen!
Je zou de schort ook met velcro kunnen vastkleven op hun tafel maar ook dat heeft heel wat nadelen!
Dus begon ik na te denken...Hoe kon ik hen ook zintuiglijk prikkelen?
Zo kwam het idee om een voelmatje te maken.
Een voelmatje is niet meer dan een triplex plaat waar een ondergrond van mousse op bevestigd wordt en waarover stof met materiaal geniet wordt.
Het voelmatje wordt op hun tafeltje gelegd en op die manier kunnen ook zij voelen en frutselen aan zintuig prikkelend materiaal ; )))
Ik ga als volgt te werk...
Ik naai op een lap stof allerhande materiaal ( net zoals op een voelschort).
Zoals daar zijn kattebelletjes, knopen, popjes, een rits,....
Ik bekleed de triplex plaat met mousse ( isoleermateriaal) zodat de “voelmat” behaaglijk en zacht aanvoelt!
De triplexplaat en isoleermateriaal bekleed ik met de lap stof ( waar het materiaal reeds opgenaaid is!) en niet deze vast met een nietpistool.
Het voordeel hiervan is dat het voelmatje hetzelfde formaat heeft als hun tafel en dat het “zwaar” genoeg weegt zodat ze het niet op de grond keilen.
En van het één idee komt het andere, dus heb ik ook grote voelmatten gemaakt die op een eettafel gelegd kunnen worden. Want wij hebben ook nog een aantal bewoners die niet in een rolstoel maar graag aan tafel zitten.
De “ grote” voelmat wordt dan midden op de tafel gelegd zodat zij ook uitgenodigd worden om te voelen en te frullen ; )))
Ik ben momenteel bezig om voelmatten te maken in thema's zoals : herfst, winter, kerst,...
En wees maar zeker dat ook dit ongelooflijk goed werkt!!!
En op deze manier heb ik een bereik van 95% van onze dementerenden!
Er komen heel wat voorzieningen naar onze voorbeelden kijken ... en ze zien dat het goed is ; )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten