donderdag 4 oktober 2012

Jarigenfeest

Elke maand vieren we de jarigen van de afgelopen maand.
Familie en vrienden van de jarige bewoners worden dan uitgenodigd om mee te komen feesten.
Ballonnen en slingers worden opgehangen, tafels worden feestelijk gedekt en alle bewoners zijn piekfijn uitgedost.
Zo een feest creëert altijd een gezellige sfeer op de afdeling, iedereen is vrolijk en enthousiast!
Iedere maand is het een gebeurtenis waar onze bewoners enorm van genieten.
De ene keer worden er wafels gebakken , een andere keer maken we milkshake, soms zijn het warme hapjes met een glaasje cava...
Tijdens zo een jarigenfeest zit de ambiance er goed in, er wordt uit volle borst meegezongen voor de jarigen, er wordt gekust en geknuffeld.
We hebben niet echt een budget voor cadeautjes maar ik probeer iedere jarige toch een kleine attentie te geven. Soms zijn dat hele simpele zaken waar onze bewoners het meest blij met zijn. Zo is bijvoorbeeld een pakje papieren zakdoeken een zeer gegeerd iets! Onze bewoners hebben iets met zakdoeken, ze stoppen ze graag in hun zakken of in hun mouw.
Zo een pakje zakdoekjes wordt dan feestelijk ingepakt en iedere keer is het raak!
oh, zuster, daar ben ik blij mee” , “dat is een mooi cadeau” en telkens krijg ik een dikke zoen en een super knuffel.
In het begin toen ik daar pas werkte, voelde ik me vaak schuldig dat ik hen niet meer kon bieden dan zulk een kleinigheidje.
Ondertussen heb ik geleerd dat onze bewoners “anders” in het leven staan.
Zij zijn niet bezig met materiële zaken zoals wij, zij creëren voor zichzelf geen verwachtingen naar anderen en daardoor kunnen zij oprecht dankbaar en gelukkig zijn met zo iets kleins.
En iedere keer als ik na zo een jarigenfeest naar huis rijd denk ik bij mezelf, mensen lief, wat kan ik nog veel van hen leren!
Zij hebben me al zoveel belangrijke levenslessen geleerd en eerlijk ...ik kan hoe langer hoe beter relativeren! Waarvoor mijn dank lieve bewoners!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten