maandag 8 oktober 2012

Jefke, de afdelingsparkiet

Zoals ik jullie reeds eerder vertelde zijn onze bewoners gek op dieren.
Zelf dieren houden op de afdeling is echter geen evidentie. Het mag wel maar dat vraagt heel wat extra werk en aangezien het personeel al keihard werkt heb ik die optie niet weerhouden.
Maar ik zou mezelf niet zijn moest ik daar niets op gevonden hebben ; )
Vanaf heden woont Jefke bij ons. Jefke is een nep parkiet in een echte vogelkooi die een sensor heeft.
Telkens er een bewoner voor zijn kooitje staat registreert Jefke die beweging en begint dan vrolijk te tsjilpen en met zijn vleugeltjes te zwaaien.
Ik heb Jefke op een klein tafeltje gezet dicht bij het vensterraam met twee zeteltjes ernaast.
Jefke moet een gelukkige vogel zijn want hij krijgt heel de dag gezelschap van onze bewoners. Ze gaan in het zeteltje naast hem zitten en beginnen spontaan tegen hem te vertellen, Jefke antwoordt dan met vrolijk getjilp tot grote pret van onze bewoners.
Regelmatig vind ik in zijn kooitje korstjes brood en af en toe zelfs een koek of een snoepje.
Gelukkig wordt onze Jef er niet ziek van, dat is dan het voordeel van een nep vogel ;)
Zulke sensor gestuurde dieren zijn van ongelooflijke meerwaarde voor dementerenden.
Hoe veel en hoe goed ik hen ook bezig tracht te houden er vallen altijd dode momenten voor hen.
In het weekend bijvoorbeeld werken we met een minimumbezetting en dan zijn de animatie mogelijkheden zeer pover.
En op zulke momenten is Jefke een welgekomen afleiding voor onze bewoners.
Hij entertaint hen onvermoeibaar en blijft altijd even vrolijk en energiek.
Zo zag ik onlangs een documentaire op tv over een therapeutische robot, de baby zeehond Paro. Hij heeft een kalmerend effect en lokt emotionele reacties uit.
De robot heeft tactiele sensoren en reageert op aanrakingen door het bewegen van zijn staart en zijn ogen open en dicht te doen. Hij reageert op geluiden en kan stemmen herkennen. Hij produceert klanken als een echte baby zeehond en is actief overdag en slaapt ' s nachts.
Dat leek me een heel interessant iets voor onze bewoners.
Na wat opzoekwerk bleek dat Paro wel een hele dure robot is ( ongeveer een 2500 euro!).
Kijk even mee om te zien tot wat Paro in staat is ...en mocht ik toch ooit een gulle gever vinden dan koop ik onmiddellijk een Paro aan ; )))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten