dinsdag 23 oktober 2012

Droogdouches

Ik heb bij mij op de afdeling heel wat bedlegerige patiënten die helemaal afgegleden zijn in de vierde of laatste fase van dementie.
Als animator is het uiterst moeilijk om voor deze “apathische” mensen nog een “zinvolle” activiteit te organiseren.
Daar ik een aanhanger ben van de theorie van “Andreas Frölich”heb ik bij hem de mosterd gehaald ; )))
Volgens zijn theorie zijn mensen “gedoemd” tot menselijk en interactief contact.
Op deze theorie zijn ook mijn voelschorten gebaseerd.
Deze Duitse orthopedagoog beweert dat we pas tot ontwikkeling komen in interactie met de ons omringende omgeving, m.a.w. we worden pas mens onder de mensen!
En ik kan zijn theorie alleen maar beamen, wanneer apathische mensen aan hun lot worden overgelaten glijden ze (nog) sneller af in hun apathisch bestaan.
Het is ongelooflijk moeilijk om deze mensen te blijven prikkelen en activeren maar het is mogelijk ...
Zo is het idee ontstaan om “droogdouches “ te maken voor deze groep bewoners.
Een droogdouche is niet anders dan een kapstok waaraan kleurrijke voorwerpen zijn gemonteerd.
Ik maak met visdraad allerlei voorwerpen vast aan de kapstok. Gaande van fel gekleurde slingers tot pomponnetjes en stropen aluminium folie.
Je kan ook werken met poppetjes, gekleurde pluimen, belletjes, rietjes, gekleurde kartonnen bekertjes,....
Deze kapstok hang ik vast aan hun “papegaaienstok” ( = is het frame dat boven hun bed hangt).
Je kan de droogdouche ook vastmaken aan het plafond ( alleen zorgen voor lange “draden” zodat de bewoner in kwestie de droogdouche kan manipuleren).
De droogdouche beweegt en glinstert in het licht waardoor deze de zintuigen prikkelt van onze bedlegerige mensen.
Zij kijken ernaar, grijpen met hun handen naar de droogdouche waardoor zij “deel blijven uitmaken van onze interactie- wereld”.
Je zou een droogdouche kunnen vergelijken met een baby mobile maar dan minder kinderlijk. Maar wel met dezelfde motieven , namelijk prikkelen, stimuleren en het exploratie niveau bevorderen.
Deze droogdouche gecombineerd met relaxatie muziek geeft een “nieuwe” dimensie aan onze bedlegerige bewoners!
Zo hebben zij nog heel wat te zien te horen en te voelen waardoor de apathische fase ietwat geremd kan worden.
Op die manier tracht ik hen nog een beetje in onze wereld te houden !


een voorbeeld van een droogdouche opgehangen aan een bedframe


Geen opmerkingen:

Een reactie posten