woensdag 24 oktober 2012

Kleine voelkussentjes

Ik zie dagelijks dat heel wat dementerenden hun handen totaal verkrampt zijn.
Dit fenomeen zie je vooral bij mensen die zich in de vierde fase van het dementeringsproces bevinden, zij keren als het ware terug naar een foetushouding.
Hun handen "krullen" zich op tot een dichte vuist die nog moeilijk open te krijgen is!
Hierdoor ontstaan er krabletsels in hun handpalmen omdat hun nagels in hun huid verkrampt zijn.
Daarnaast is het ook zeer moeilijk om de handen grondig te reinigen waardoor er vaak schimmelvorming ontstaat.
Ik heb me eens een ganse dag bezig gehouden met het observeren van deze bewoners en wat ik zag was opmerkelijk.
Heel wat van deze mensen keren terug in hun ontwikkeling en op een bepaald moment bevinden zij zich terug in het ontwikkelingsstadia van een zuigeling.
En wat doen zuigelingen als je jouw vinger in hun handpalm legt...inderdaad zij omknellen deze onmiddellijk door een vuist te maken!
Dit geeft hen een "veiligheidsgevoel", want zuigelingen hebben een valreflex en klampen zich vast uit angst te vallen!
Uit mijn observaties is gebleken dat onze bewoners ( vierde fase) geen ruimtelijk gevoel meer hebben waardoor zij waarschijnlijk het gevoel hebben van te zullen vallen. Dat is volgens mij één van de belangrijkste redenen waarom ook zij deze vuistreflex maken.
En dan begint het denken en het creëren....
Zo kwam ik tot het idee om kleine voelkussentjes te maken die in de handpalm geschoven kunnen worden zodat de hand iets kan omhullen maar niet meer totaal verkrampt is.
De voelkussentjes zijn zeer makkelijk te maken, het gaat over een lapje stof dat gevuld wordt met oude nylonkousen of watten en dichtgenaaid.
Vaak sprenkel ik nog enkele druppels etherische olie (lavendel, citrus,...) op het kussentje zodat ook de geurzin geprikkeld wordt.
En het resultaat is geweldig... heel wat van deze bewoners reageren zeer goed op de kussentjes.
Hun verkrampte houding wordt voor een groot deel opgeheven en ik merk dat zij zich rustiger en relaxter gedragen wanneer ze een kussentje in hun handpalm hebben.
Het is opmerkelijk dat de handpalm ook veel makkelijker opengaat waardoor het wassen en verzorgen makkelijker verloopt.
Sommige van mijn bewoners hebben in iedere hand een kussentje , je zou ze bezig moeten zien!
Een klein lapje stof kan zorgen voor een wereld van verschil!!!

een voorbeeld van een klein voelkussentje
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten