zaterdag 1 december 2012

Validation

Dementerenden zijn soms erg verward en vertellen verhalen waarvan wij zeggen dat “ ze niet kloppen”. Veel mensen zijn geneigd om een dementerende te gaan verbeteren! Dit gebeurt met de beste bedoelingen omdat familie en soms ook hulpverleners hen in het “ hier en nu” willen houden! Je zou kunnen zeggen dat men probeert om de dementerende in onze “ werkelijkheid” te laten vertoeven.
Een voorbeeld:
Marte , een vrouw van 85 jaar vertelt regelmatig aan haar dochter dat ze dadelijk weer weg moet omdat ze thuis voor haar zieke moeder moet gaan zorgen.
Marte is dan heel onrustig en blijft geen vijf minuten zitten.
Je zou met de beste bedoeling tegen Marte kunnen zeggen dat haar moeder reeds lang overleden is en dat ze dus niet naar huis moet.
Toch, ben ik ervan overtuigd dat dit geen meerwaarde heeft voor Marte. Ze zal alleen maar angstiger en onrustiger worden.
Voor haar is haar verhaal de waarheid en zo voelt zij dit ook aan!
Ik heb al vaak gezien dat het corrigeren en verbeteren van de dementerende leidt tot frustratie bij familie en bij de dementerende zelf.
Het is beter om Marte haar beleving en gevoel te bevestigen.
Door mee te gaan in haar verhaal kom je tot “communicatie” waardoor zij zich begrepen voelt en met jou in contact blijft treden.
Als je met Marte in haar verhaal blijft krijg je soms dingen te horen die je niet wist over haar.
Zo is Marte altijd een zeer “ zorgende” vrouw geweest die inderdaad jaren voor haar zieke moeder gezorgd heeft.
Zorgen voor anderen is iets wat ze haar hele leven lang heeft gedaan. Voor haar is dat een manier van herkenning voor haar persoon.
Dus als Marte me vertelt dat ze naar haar zieke moeder moet probeer ik haar af te leiden van het feit dat ze fysiek weg wil. Ik stel haar allerhande vragen over haar moeder. Waar woont je moeder, wat heeft ze, is ze al lang ziek, is dat zorgen soms niet zwaar voor je,....
En door mee te gaan in het verhaal...vergeet Marte dat ze weg wil.
Daarnaast biedt het luisteren naar Marte me ook ingangen om met haar om te gaan.
Ik probeer haar “ zorgende” persoonlijkheid te benadrukken door haar kleine verantwoordelijkheden te geven ( helpen om mee de tafel te dekken bijvoorbeeld).
En ik merk dat Marte dit geweldig vindt!
Deze manier van omgaan met dementerenden noemt men validation.
En ik ben er alvast grote voorstander van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten