donderdag 29 november 2012

Fijn weerzien

Vandaag ging ik terug werken na 10 dagen vakantie te hebben gehad.
Ik keek er alvast naar uit om al mijn fijne en lieve bewoners terug te zien maar hoe zouden zij reageren vroeg ik me vanochtend in de auto af?
Bij ons hangt er aan de tikklok ook een bord waarop alle recent overledenen opgeschreven staan.
Telkens als ik enkele dagen niet gewerkt hebt kijk ik bij het binnenkomen in onze voorziening met een bang hart naar het bord.
Ook vanochtend...gelukkig geen slecht nieuws, wat al een hele opluchting was!
Na een korte briefing met de collega's en nachtploeg was ik weer helemaal mee en kon ik aan mijn taak beginnen...
En bij de verzorging van mijn eerste bewoner was het al meteen een (h)eerlijk weerzien! 
"maar zusterke" waar ben jij zo lang geweest" en ik kreeg als welkom een superdikke knuffel, geweldig toch om zo je vroege  te beginnen ; )
Toen al mijn bewoners aan de ontbijttafel zaten en ik vrolijk ( zoals altijd ; )) de boterhammen en het beleg uitdeelde werd ik overdonderd met liefdevolle knuffels en verschenen er grote glimlachen op alle gezichten!
" och, zuster, gij zijt terug, das goed , dan kunnen we er weer invliegen" ; ))))
Wat wordt een mens daar super goedgezind van ! En dan denk ik bij mezelf...hoe fijn zou het zijn als iedereen dit in zijn werksituatie zou mogen ervaren!
En... dat alle sceptici ...nu voor eens en voor altijd willen aannemen dat mensen met dementie een bepaalde vorm van herkenning blijven behouden.
Want hoe verklaar je anders dat zij mij na 10 dagen afwezigheid nog altijd (h) erkennen als zijnde  een voor hen vertrouwd persoon en mijn eigen persoonlijkheid en de daar bijhorende sfeer van oppikken.
En... misschien is dat wel de essentie...misschien doet het er niet toe "wie je bent" maar gaat het vooral over " wat je bent" en waar je voor staat!
En.. ik ben er nu nog meer dan ooit van overtuigd dat onze bewoners heel goed zijn in het oppikken van een bepaalde sfeer!
Als je onze mensen omringd met warmte en gemeende genegenheid , nemen zij dit gedrag over!
Ik geloof in een liefdevolle en warme benadering, ik geloof in het feit dat je (terug) krijgt , wat je aan anderen geeft en dat mensen zich gedragen naar de manier waarop je hen benadert!
En... zij die het niet eens zijn met mijn visie... dat ze het tegendeel bewijzen!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten