zaterdag 15 december 2012

Morgen Mist

Gisterenavond was de documentaire “Morgen Mist” te zien op canvas.
De documentaire werd helemaal gedraaid bij ons in Joostens en liet een vrij realistisch beeld zien van de verschillende fasen van dementie en hoe iedere individuele mens daar mee omgaat.
Het leverende heel confronterende beelden op maar ook hartverwarmende momenten.
Niemand kan voorspellen hoe snel het ziekteproces zich zal ontwikkelen.
Uit ervaring weet ik dat het onvoorspelbare gegeven heel moeilijk is voor familieleden!
Zij vragen me vaak “ hoe lang heeft ons moeder / vader nog”?
Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen antwoord op geven.
Wat ik wel zeker weet is dat activatie het ziekteproces minder snel doet gaan!
Bewoners die “bezig “gehouden worden blijven langer alert en zijn over het algemeen ook “ gelukkiger”.
Ik denk dat het psychisch welbevinden een erg belangrijke factor is in het vertragen van het ziekteproces.
Samen bezig zijn, samen lachen, zingen en dansen bevordert het “geluk gevoel”.
Ook de nabijheid van anderen zorgt er voor dat dementerenden zich niet alleen en eenzaam voelen.
Bewoners die zich terugtrekken en ervoor kiezen om alleen op hun kamer te zitten worden vaker “depressief”. Zij hebben te veel tijd om te dubben en te denken. Uiteraard moet je ook respect hebben voor de levenswijze van die bewoners!
Ik heb zo een bewoonster gehad op de afdeling... de dame zat in de tweede fase van het dementeringsproces. Ze koos er bewust voor om niet deel te nemen aan activiteiten. Ze vertelde me vaak dat het zien van de anderen te confronterend was voor haar!
Ik heb haar nooit gepusht om toch mee te doen met de groep! Maar ik zocht andere ingangen om toch iets met haar te doen.
Dus ging ik met haar regelmatig buiten wandelen...daar genoot ze ontzettend van.
We hebben uren gepraat over haar leven en over haar keuzes.
Tijdens die gesprekken vertelde ze me ook vaak dat ze niet meer wilde leven, dat het voor haar geen zin meer had! Ze haalde geen vreugde meer uit het leven...en daar kan je dan alleen maar respect voor hebben! Ook mensen die dement zijn maken hun keuzes. Men denkt vaak dat dementerenden andere mensen worden...maar dat is niet zo...hun persoonlijkheid wordt vaak uitvergroot!
Wanneer iemand vroeger eerder een teruggetrokken leven leidde zal dat nu nog meer zo zijn.
Zorgverleners en familieleden hebben het daar vaak moeilijk mee want zij willen helpen en zorgen voor...
Voor mij mag iedere bewoner zichzelf zijn en blijven ook als dat betekend dat zij keuzes maken die voor hun omgeving moeilijk te vatten zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten