dinsdag 11 december 2012

De ziekenhuis clowns

Iedere week krijgen wij op de afdeling bezoek van de ziekenhuis clowns.
En die clowns doen dat echt voortreffelijk!
Ze kennen onze bewoners bij naam en zij weten wat onze bewoners leuk vinden.
De clowns hebben allerlei attributen bij zich die onze mensen geweldig vinden.
Muziekinstrumenten, waar onze mensen mee met mogen musiceren. Handpoppen die een gesprekje voeren of een verhaaltje vertellen.
Er worden ook reuzen bellen geblazen en leuke liedjes gezongen. Grote ambiance dus...!
En die clowns brengen een ongelooflijke toffe sfeer teweeg. Je ziet onze mensen glunderen en reageren!
Op die momenten zijn alle bewoners zeer alert, geen enkele die indut of zich afsluit van prikkels.
En dat het inzetten van die ziekenhuis clowns zo een succes kent is misschien niet zo verwonderlijk...
Clowns stralen vrolijkheid en plezier uit... dat is een erg duidelijke externe prikkel. En zoals ik al eerder vertelde hebben dementerenden heel erg nood aan duidelijke prikkels! De overacting van de clowns zorgt ervoor dat onze mensen deze prikkels zien en voelen.
Bij dementerenden is het zeer belangrijk om aan overacting te doen! Subtiele prikkels vangen zij ( niet) meer op omwille van hun ziekteproces.
Ook ik doe continue aan overacting in mijn begeleiding.
Ik zorg ervoor dat mijn mimiek zeer duidelijk is, als ik lach is dat uitbundig en als ik iets vertel gebruik ik mijn hele lichaam.
Daarnaast zijn de clowns zeer kleurrijk wat eveneens een belangrijk gegeven is.
Opvallende knal kleuren spreken aan in tegenstelling tot neutrale, fletse kleuren.
Dat komt omdat het brein van dementerenden beschadigd is en ze daardoor nog moeilijk een onderscheid kunnen maken in verschillende ( fletse) kleurtinten.
Zo zal een dementerende de melk niet zien in een witte tas. Ook een wit bord op een wit tafelkleed is een probleem voor hen!
Overacting en felle opvallende kleuren is wat onze dementerenden nodig hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten