zondag 9 december 2012

Beelden oproepen bij dementerenden

Wij denken allemaal in beelden, dit gebeurt in ons brein op een onbewuste manier. Wij schakelen moeiteloos over van het ene beeld op het andere.
Stel je maar eens voor dat ik je vertel over mijn vakantie in de Caraïben. De zee was azuurblauw, de stranden hagelwit en het hotel had twee prachtige zwembaden met glijbanen. Ik ben er zeker van dat jullie je allemaal een voorstelling kunnen maken van mijn vakantie.
Bij dementerenden werkt dit heel anders...gesproken taal en daar dan nog het bijbehorend beeld bij oproepen is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk!
Daarom ben ik er ook zo een voorstander van om onze taal voor dementerenden visueel te maken!
Daarom ben ik ook begonnen met verhalen te vertellen op een visuele manier.
Wanneer ik hen vertel over “ vakantie” laat ik hen daar prenten en foto's bij zien zodat “het gesproken woord” ondersteund wordt door visuele aspecten.
Zo begrijpen mijn bewoners waar ik het over heb en kunnen zij zich er ook iets bij voorstellen.
Zo heb ik zelf een DVD gemaakt met foto's uit Antwerpen. Ik heb belangrijke gebouwen en plaatsen in Antwerpen gefotografeerd en onze bewoners vinden het geweldig om deze te bekijken op groot scherm.
Het centraal station, Brabo, het Steen, de meir, de Keyserlei...allemaal dingen die ze (her) kennen omdat ik ze visueel voorstel .
Mocht ik het verhaal over Antwerpen vertellen zonder deze foto's dan zouden weinig bewoners begrijpen waar ik het over had , laat staan zich daar een voorstelling bij te maken.
Maar je kan het het visuele ook gebruiken bij alledaagse dingen...denk maar eens aan het vinden van een toilet als er alleen geschreven taal op die deur staat.
Of vind je eigen kamer maar eens terug in de doolhof van gangen. Een foto van zichzelf aan de kamerdeur is herkenbaar en brengt ook structuur en veiligheid.
Of in plaats van een geschreven menu een menu met prenten ....
Kijk maar mee naar onderstaande foto's ... 
Ik denk dat het voor zich spreekt wat het meest duidelijk is...
                                                    
een toiletdeur
een toiletdeur met deze prent



 

 

1 opmerking:

  1. De picto spreekt voor zich, maar mensen met dementie hebben het moeilijk met dingen aanleren. Sommigen gaan de picto niet begrijpen. Ze gaan de foto herkennen en weten wat het is. Dit merk ik in de praktijk.

    BeantwoordenVerwijderen