woensdag 26 december 2012

Workshop voelschorten in Lier

Enkele weken geleden kreeg ik de vraag om te komen spreken in een school voor verpleegkunde over mijn voelschorten.
Ik ga altijd zeer graag in op zulke vragen omdat ik geloof dat we een “vernieuwde” visie rond dementie kunnen beginnen bij toekomstige hulpverleners! Zij zijn de toekomst van de hulpverlening!
En dus ging ik vorige week naar Lier met een koffer vol voelschorten en materiaal.
De reacties zijn altijd geweldig, heel wat mensen worden aangesproken door dit concept...ze worden “vertederd” door de zachte en kleurrijke materialen.
En niemand kan het laten om eraan te voelen en te frutsen ; )))
wat uiteraard de bedoeling is ; )
Ik krijg ook telkens de vraag of ik mijn schorten niet wil verkopen.
Ik zou dit makkelijk kunnen doen ...maar dit is absoluut niet de visie die ik wil uitdragen!
Het is mijn bedoeling om de methodiek van de voelschorten en voeldekens aan een zo groot mogelijk publiek voor te stellen zodat ook zij er de meerwaarde van inzien.
Ik zou graag willen dat voorzieningen zelf aan de slag gaan... dat ook zij familieleden kunnen warm maken om creatief aan de slag te gaan.
Want het samen creƫren , het op maat maken van een voelschort is een heel persoonlijk gebeuren...
Zeker wanneer het gaat over de “ persoonlijke voelschort”. Om die te kunnen maken moet je de levensgeschiedenis van de persoon goed kennen!
En ik vrees een beetje dat wanneer de schorten en dekens commercieel verkocht worden het zijn doel voorbij schiet
Dus op de workshop ging ik samen aan de slag met heel wat studenten.
Ik vertelde hen over het belang van de kleuren en verschillende texturen... het trucje met de knopenelastiek...
En het is altijd geweldig om te zien hoe mensen met “wegwerpmateriaal” iets heel erg creatiefs maken.
En hun voldoening is erg groot... ze zijn trots op hun creatie.... en popelen om hem op stage aan te bieden aan een dementerende!
En ik ben er zeker van dat zij op hun beurt anderen warm zullen maken voor deze methodiek.
En dat doel kan ik nooit bereiken wanneer ik de schort commercieel zou verkopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten