dinsdag 20 november 2012

Een verhaal in een doos

Zoals ik eerder reeds vertelde hebben dementerenden vaak te kampen met een "haperend" taalbegrip en heel wat moeilijkheden om zich te oriënteren in tijd en ruimte.
Ik werk bij mij op de afdeling vaak in thema's, wat voor mezelf en de bewoners een " rode draad" en zodoende houvast en structuur biedt.
Zo kwam ik ook op het idee om mijn thema's onder te brengen in " verhalendozen".
Zo een doos is niet meer dan een plastiek box waar een kort verhaaltje inzit met de nodige visuele  attributen.
En omdat taal vaak te abstract is geworden zorg ik ervoor dat de verhaallijn vooral inspeelt op de zintuigen (een vorm van zintuiglijke prikkeling dus).
Zo heb ik de " verhaaldoos" over kerst. In deze doos zit een kort (kerst) verhaaltje dat ik zelf geschreven heb in eenvoudige taal.
Naast het verhaal zitten er allerhande attributen in de doos die het verhaal en de zintuigen ondersteunen zodat het kerstverhaal een zintuigprikkelende "reis" wordt voor onze bewoner
Zo zorgt de zachte kerstmuziek uit de doos voor een aangenaam achtergrondmuziekje.
In de doos zit ook een flesje dennengeur, die de ruimte vervuld met een heerlijke kerstgeur.
De rinkelende belletjes doen hen denken aan de slee van de kerstman en een mini kerstboom met flikkerende lichtjes wordt steeds onthaald op ohhhhhhhh's en ahhhhhhhhhh's. 
Een lekkere kerststol mag ook niet ontbreken in de doos , iedere bewoner mag tijdens het verhaal een stukje proeven.
Een voelmatje waar namaaksneeuw op gelijmd is met enkele hertjes en kerstfiguurtjes maken de ervaring compleet.
En zo krijgt het thema kerst een zintuiglijke invalshoek die onze bewoners fantastisch vinden.
Al hun zintuigen worden tijdens het verhaal geprikkeld ( geur, smaak, gehoor, tast, zicht) en zo krijgt een simpel verhaal een totaal andere dimensie.
Het herhaaldelijk aanbieden van dit (kerst) verhaal zorgt ervoor dat onze bewoners zich kunnen oriënteren in de tijd en dat ze worden voorbereid op het kerstfeest binnen enkele weken wat voor hen voorspelbaarheid en veiligheid teweegbrengt.
Daarnaast roept het herinneringen op en wordt het denken gestimuleerd!
En zo stop ik al mijn thema's in een verhaaldoos .... lente, zomer, winter, valentijn, carnaval,...
Verhalen worden op deze manier zintuiglijke reizen waar onze bewoners enorm van genieten!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten