maandag 26 november 2012

Verhalenbazaar

De meeste van mijn bewoners zijn geboren en getogen Antwerpenaars.
Tijdens ons wekelijks babbeluurtje gaat het dan ook vaak over “hun” Antwerpen.
Zo vond ik onlangs in de stadswinkel een fantastisch boek “ verhalenbazaar, vakantieherinneringen van 1930 tot 1980” , een geweldig boek!
En vaak stromen de meest grappige en hartverwarmende herinneringen boven tijdens het babbeluur.
In het boek gaat het over verhalen rond de flandria boot, het Sint – Anneke strand, de vakanties op den boerenbuiten en daguitstappen zoals de Ardennen,...
Maar hun meest geliefkoosde verhaal is dat over het Noordkasteel.
Het Noordkasteel was oorspronkelijk een militair fort dat gebouwd werd in 1862 op grondgebied van het verdwenen polderdorp “ Oosterweel”.
Onder impuls van burgemeester Camille Huysmans werd het 61 hectare groot domein omgevormd tot een recreatiegebied met een zeer populair en openbaar openluchtzwembad. In 1969 werd het recreatieoord echter gesloten voor de bouw van de nooit gerealiseerde boerinnensluis”!
En onze Jos raakt helemaal in vorm als hij over zijn herinneringen aan het Noordkasteel mag praten.
ja zusterke, vroeger hadden de mensen geen zwembroek en dan konden we er in het Noordkasteel ééntje huren “; )))
En op warme dagen was het soms twee uur aanschuiven om een zwembroek te bemachtigen ; ))
Ik moet dan altijd even stiekem lachen in mezelf... dan denk ik ja, wij zijn nog altijd even gek want wij wachten in een pretpark soms ook lang alvorens we op een attractie kunnen ; )))
En op de één op andere manier ben ook ik verbonden met het Noordkasteel!
Ik heb het nooit in leven lijve gekend ( want ik ben van 1969) maar ik herinner me de verhalen van mijn grootouders die ook vol lof over hun Noordkasteel spraken.
En... dus ben ik onrechtstreeks een aanhanger van het beruchte Noordkasteel.
En als ik de “oude” foto's bekijk vind ook ik het heel spijtig dat dit prachtig domein er nu verwaarloost en zonder enig doel bijligt. Vergane glorie!
Iedereen die enigszins iets met Antwerpen heeft zou ik zeker aanraden zich het boek aan te schaffen, voor enkel luttele euro's krijg je een boek in handen over het “ oude Antwerpen” samen met nostalgische verhalen en prachtige foto's.
En onze bewoners vinden het alvast een geweldig boek waar ze nooit genoeg van krijgen !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten