woensdag 28 november 2012

(nog) meer structuur aanbieden aan dementerenden

Ik merk aan jullie reacties dat “ het structuur” bieden aan dementerenden een belangrijk issue is!
Op zich is dat niet zo verwonderlijk want het begeleiden van dementerenden vraagt van een hulpverlener / familielid heel wat afbakening en duidelijkheid.
Zoals ik eerder vertelde is het aanbrengen van duidelijkheid en structuur van belangrijke meerwaarde, niet alleen voor de dementerende maar ook van de begeleiders!
Een duidelijk dagverloop maakt de dag overzichtelijker en zorgt ervoor dat mogelijk “probleemgedrag” binnen de perken blijft!
Zo hanteer ikzelf een heel dag – en weekschema met pictogrammen voor onze bewoners.
Dit biedt hen veiligheid en overzichtelijkheid... op wat er staat te gebeuren.
Ik laat jullie een voorbeeld zien van hoe ik op maandag en dinsdag mijn activiteiten aankondig.
Deze pictogrammen hangen op aan een groot bord in de living zodat alle bewoners dit goed kunnen zien.







                            

BABBELUURTJE
SOEP MAKEN


                                                  
                                             
KNUTSELEN
DANSNAMIDDAG
                                                                                         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten