maandag 14 januari 2013

Nieuwe hulpverleners opleiden

Vorige week werd er een nieuwe animatrice aangeworven voor een woonzorgafdeling.
En mijn “bazen” vonden het aangewezen dat de vrouw in kwestie bij mij “op proef “ kwam.
En... ik voel me vereerd dat ik dit mag doen!
Wat is er fijner dan je bagage en ervaring te delen met “jongeren”...dat ik hen “warm” kan maken voor onze doelgroep.
Want draai het en keer het zoals je wil... onze doelgroep wordt vaak “stiefmoederlijk” behandeld in de zorgsector!
Bij bejaarden in het algemeen en dan nog specifiek “ dementerenden” vallen er volgens velen weinig pluimen te halen.
Een misvatting vanjewelste! Juist bij deze doelgroep kan je door je houding en je visie een enorm verschil betekenen!!!
Als animator op een woonafdeling bepaal je de sfeer en de begeleiding naar de bewoners...net omwille van onze andere achtergrond ( de niet- medische) kijken wij vanuit een andere “bril” naar onze bewoners. Dit betekent een grote meerwaarde voor een gans team!
Verpleegkundigen en verzorgenden “ leren” dat er verschillende manieren zijn om naar “gedragsproblemen” te kijken.
En daarnaast kunnen wij ( opvoeders) heel wat bestaande methodieken introduceren in de medische wereld ( zoals daar zijn: visuele ondersteuning, gedragstherapie, positieve bekrachtiging, het hanteren van humor in moeilijke situaties,...).
En ... al bij al kan ik stellen dat ik van onze afdeling een “thuis” hebt gemaakt zowel voor de bewoners als voor het personeel.
Dit is niet zonder slag of stoot geweest... het resultaat hiervan is keihard werken geweest. Opboksen tegen vooroordelen, oog hebben voor de kwaliteiten van anderen, de humor van situaties inzien en ze herkaderen naar iets positiefs, een toffe sfeer bewaken.... eigenlijk heel veel dingen die op het eerste zicht onbelangrijk zijn... maar van onschatbare waarde blijken!
En vandaag begon ons“Krisje” op haar eigen afdeling...
Toen ik haar deze middag zag in de cafetaria en polste hoe het haar verging...gaf ze me een fantastisch compliment ; )
Ze vond de sfeer die er op “mijn” afdeling hing een voorbeeld voor vele anderen en ze prijsde onze omgang en benadering van onze bewoners in superlatieven.
Ze bezorgde onze afdeling zelfs een “bedank kaartje” dat ze heel blij was om “haar eerste stappen “ in de geriatrie bij ons te mogen gezet hebben en dat wij haar uitdaging enorm hoog hebben gelegd!
En... ik garandeer je dat dit een grote opsteker is voor een heel team! Want ieder teamlid heeft op zijn of haar manier bijgedragen tot waar we nu staan!
En... Krisje... veel succes... en je mag zo vaak als nodig...bij ons positieve energie komen tanken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten