vrijdag 25 januari 2013

Een duik in het verleden

Ik ben altijd op zoek...naar materiaal waar ik mijn bewoners mee kan prikkelen.
En zoals ik jullie al eerder vertelde is vooral visueel materiaal van een grote meerwaarde bij hen.
Foto's en prenten ... maken heel wat herinneringen los en stimuleren de hersenen bij dementerenden.
Door het kijken naar foto's wordt er een bepaald deel van de hersenen geactiveerd dat verbaal nooit gestimuleerd kan worden!
Dingen zien = dingen (h)erkennen en begrijpen.
En begrijpen waarover het gaat is... meepraten en vertellen over vroeger!
En zo stuit ik vaak op zaken waarvan ik denk...Yes...dat is het!
Zo ook tijdens mijn maandelijks bezoek aan de bibliotheek...dan valt mijn oog op DVD's, CD's en ( prenten) boeken. Waarschijnlijk ook omdat ik er gericht naar op zoek ga ; )
Het grote voordeel aan de bibliotheek is dat je er materiaal kan lenen zonder te betalen...en zo kan je uittesten welke dingen werken en welke niet.
Ik vond vorige week schitterende (prenten) boeken tijdens mijn “speur”tocht.
De boekenreeks “ de jaren 50 en 60” van uitgeverij Lannoo...echt fantastisch.
Deze boeken staan vol prachtige illustraties en (korte) verhalen over het leven van toen.
Foto's en verhalen rond “huiselijk geluk, hygiëne, de liefde van de man, huiskamers, den expo,...
En... wees maar zeker dat onze bewoners dit een geweldig “ babbeluur “ vonden.
Ze luisterden met open mond naar de verhalen en ze genoten van de geweldige foto's... “ ach zusterke... zo een stofzuiger heb ik ook nog gehad...tot maizena is een wondermiddel geweest”...
En... door hun geweldige reacties besloot ook mijn diensthoofd om deze(prenten) boeken ook aan te kopen voor onze afdeling ; )
Deze fantastische boeken zijn te koop voor slechts 14, 99 euro /stuk bij bol @com.
Misschien ,...een geweldig verjaardagskado voor één van jullie familieleden...
Ik ben er zeker van.... een mooier verjaardags of ander kado...kan je een dementerende niet wensen... ; )))




Geen opmerkingen:

Een reactie posten