donderdag 10 januari 2013

Eenvoudige hulpmiddelen voor dementerenden

Dementie kent niet alleen een cognitief aftakelingsproces maar ook een lichamelijk.
Onze mensen worden steeds minder mobiel en hun fijne motoriek neemt zienderogen af.
En als je dan gaat kijken naar de aankoop van mogelijke hulpmiddelen die hun dagelijks leven aangenamer maken dan merk je dat dit heel veel geld kost.
Toch is het belangrijk dat onze mensen zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Want de moment dat zij tot weinig meer in staat zijn, neemt hun gevoel van eigenwaarde af en belanden ze veel sneller in apathie.
Ik merkte bij mij op de afdeling dat heel wat bewoners problemen hebben met eten. Hun handgreep is verstoord en het scheppen van voedsel uit hun bord wordt moeilijk. Het bord glijdt weg van tafel waardoor zij helemaal onder gekliederd raken.
Dus dacht ik na over een mogelijke ( goedkope) oplossing...
En... ja hoor.... gevonden!
Ik kocht een rol anti- slip “kastpapier”. Dat papier heeft een anti- slip ondergrond en kost twee keer niets.
Dus sneed ik stukken van de rol en maakte daar een soort placematje van.
Het bord blijft nu wel staan en glijdt niet meer van de tafel.
Daarnaast kocht ik ook “isoleermateriaal” om rond buizen te doen ( doe- het-zelf zaak). Ik knipte stukken van de rol af en schoof deze over het uiteinde van het bestek. Onze mensen hebben zo een verdikt handvat wat hun greep stabieler maakt.
En er zijn nog meer “goedkope” oplossingen.
Zo vond ik in de thuiszorgwinkel enkele hulpmiddelen die geweldig zijn.
Ik kook regelmatig met onze bewoners maar ook daar merkte ik dat het hanteren van een mes erg moeilijk wordt.
Voor een luttele 2 euro kocht ik een dunschiller die men om de vinger kan schuiven .... men wrijft over de wortel of aardappel,... en zonder kracht te moeten gebruiken komt de schil er af!
Ook voor mijn crea atelier vond ik een goedkoop en prima hulpmiddel.
De “easy needle” naalden.... dat zijn naalden die een “wasknijper” systeem hebben.
En voor 12 van die geweldige naalden betaalde ik slechts 3,50 euro.
isoleermateriaal rond bestek
Het kost soms wat moeite en creativiteit maar de voldoening ervan is groot!
                 de dunschiller
easy needle naalden
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten