zaterdag 5 januari 2013

Bewonersraad

Gisteren namiddag startte ik mijn eerste bewonersraad op.
Het is mijn bedoeling om éénmaal per maand samen met een groep bewoners rond de tafel te gaan zitten om allerhande verbetersuggesties te formuleren. 
Want samenleven in een groep en totaal afhankelijk zijn van anderen brengen vaak frustraties en problemen met zich mee!
En het is niet omdat onze bewoners dementeren dat ze geen recht van spreken meer hebben!
Inspraak hebben biedt perspectief en bevordert het gevoel van eigenwaarde...ik ben nog steeds iemand en men houdt rekening met mij... dat gevoel is onbetaalbaar!
Dus stelde ik een ( kleine) groep  van bewoners samen die alle bewoners kunnen vertegenwoordigen. Zij vormen als het ware de "spreekbuis" van de groep.
Op onze raad kunnen er tal van onderwerpen aan bod komen zoals daar zijn: menu keuze, problemen met medebewoners, privacy, allerhande vormen van vrijetijdsbesteding,...
Uiteraard is deze vorm van " vergaderen" vereenvoudigd maar je zou ervan versteld staan welke zinvolle bedenkingen en oplossingen onze mensen zelf aanbrengen.
Ons eerste onderwerp van gisteren ging over de menu. Vinden zij het eten lekker, wat wel en wat niet... Als geheugensteuntje gebruikte ik de menu  ( met foto's) van de afgelopen week.
Wat was lekker... en wat is voor verbetering vatbaar...
Ons Wis, een dame van 92 jaar maar nog wel bij de pinken vond dat lasagne geen eten was. Ze vergelijkte de lasagnebladen met kippenvellen ; )
En merkte ze op..." heel wat bewoners eten erg slecht als het lasagne is". Haar punt werd door alle bewoners geaccepteerd en dus stuurde ik een mail naar onze teamleider catering met de suggestie om de lasagne van het menu te halen en te vervangen door vol- o- vent ( eveneens een suggestie van de bewoners).
Vanochtend kreeg ik reeds een mailtje terug dat er vanaf heden geen lasagne meer zal aangeboden worden en dat de chef- kok zeer blij is met deze "eerlijke" raad van bewoners.
Hij stelde zelfs voor om volgende week eens langs te komen om samen met onze bewonersraad een "nieuwe" cyclus menu op te stellen! Geweldig toch!
En bij deze hebben we een eerste stap gezet in een vernieuwde visie rond dementerenden in Joostens!
Op naar de volgende bewonersraad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten