woensdag 30 januari 2013

Beauty salon

Om de drie weken organiseer ik bij ons op de afdeling een “beauty salon”.
De dames en heren krijgen dan een heuse lichaams – behandeling.
Voor de mannen betekent dit een “natte” scheerbeurt compleet met scheerschuim, mesje en after shave en een hand- en gezichtsmassage.
Voor hen is dat een ultiem genot... want elke dag geschoren worden met een scheerapparaat geeft niet hetzelfde effect als een gladgeschoren huid.
En de vrouwen krijgen daar een nagel behandeling bovenop. Zij kunnen dan kiezen uit verschillende kleuren nagellak...
Het beauty salon wordt dan vormgegeven door “zachte en ontspannende” muziek en ik breng dan altijd “oude” tijdschriften mee zodat de wachtenden iets te lezen hebben.
De story's en de dag Allemaals worden gretig gelezen en becommentarieerd.
Opmerkingen gaande van “ amai...ons miss België das ook niet om over naar huis te schrijven...tot onze Prins Filip...die mag er wel wezen “ ; )
En...dat deze activiteit altijd in de smaak valt...daar moet je niet aan twijfelen!
En zo raar is dit zeker niet... het beauty salon is vooral een kwestie van “persoonlijke aandacht” en lichamelijke nabijheid.
Je bent als het ware heel lijfelijk bezig met de bewoners...de handmassage biedt een mogelijkheid om bewoners op een “niet bedreigende” manier aan te raken net zoals de gezichtsmassage.
En... dat ze ervan genieten...weet ik wel zeker!
Je voelt de spanningen zo wegglijden... bewoners vertellen dan vaak heel persoonlijke zaken...net omwille van het wegvallen van de “ normen”.
Zij voelen zich geaccepteerd en graag gezien...want wie benadert er iemand “zo dicht” als je er geen “voeling” mee hebt!
De sfeer die er dan vooral heerst op de afdeling is er één van...”WIJ”...
En... het is altijd spijtig om dit “ cosy” samenzijn te verbreken maar op weg naar huis denk ik dan altijd...ik heb ze dit maar toch weer kunnen meegeven!
En hoe ridicuul dit ook mag zijn voor buitenstaanders...voor mij en onze bewoners is dit altijd een fijn samenzijn...want worden we geen mens onder mensen... genieten we niet het meest van ...gelijkgestemde zielen... waar we onszelf mogen en kunnen zijn!

1 opmerking:

  1. Ik vind dit een superleuk initiatief en ben er zeker van dat ze daar erg van genieten! Mijn mama zit in afdeling Den en geniet er ook van als haar nagels gedaan worden.
    Als je hier hulp bij kan gebruiken, ik sta in het onderwijs, dus tijdens de schoolvakanties (of een woensdagnamiddag) wil ik dat met alle plezier komen doen! Groetjes, Marijke (dochter Nicole L)

    BeantwoordenVerwijderen