donderdag 27 september 2012

Een persoonlijke voelschort

Vorige week ben ik begonnen aan een gepersonaliseerde voelschort voor één van mijn bewoonsters.
Ons Marie is een dame van 87 en is de laatste tijd fel achteruit gegaan.
Stappen lukt al enige tijd niet meer en verstaanbaar praten wordt alsmaar moeilijker, dit leidt tot grote frustratie bij haarzelf.  Uit pure onmacht gooit ze dingen stuk, trekt haar kleding kapot en krabt haar handen open.
Marie is al heel haar leven gek op dieren. Thuis had ze twee katten en een schildpad.
We kijken vaak samen naar de foto's van haar lievelingen en telkens verschijnt er dan een reusachtige glimlach op haar gezicht. Daar kon ik mee aan de slag....
Als basis voor de voelschort gebruikte ik een kleine badhanddoek waaraan twee linten werden gestikt zodat hij gebonden kan worden.
Ik knipte twee poezen uit pelsen stof ( één zwarte en één witte) en naaide deze op de voelschort, de poezen kregen beiden een kleurig lintje met kattebelletje aan hun nek.
Voor iedere poes maakte ik een kleurig pomponnetje en naaide dit vast aan een pootje.
Uit groene rib fluwelen stof knipte ik de schildpad , kleine bruine knoopjes vormen zijn schild.
De schildpad kreeg nog een reep kunstgras onder zijn buik genaaid zodat hij lekker in het gras kan vertoeven.
Gisteren was de schort eindelijk klaar en kreeg Marie hem omgebonden.
Er verscheen een gelukzalige glimlach op haar gezicht en Marie begon onmiddellijk te voelen en te verkennen.
De poezen werden langdurig gestreeld , de schildpad werd gekriebeld aan zijn schild en Marie stopte niet meer met glimlachen.
Ook de andere bewoners reageerden heel positief op de schort van Marie, één van hen zei " och Marieke, wat een schone beestjes, mag ik ook eens voelen".
Marie knikte en pakte de hand van Wis en begeleidde deze naar één van de poezen, samen streelden ze en de glimlach werd nog groter.
Daar doe ik het voor, elke dag opnieuw!!!




2 opmerkingen: