maandag 24 september 2012

Artikel in Libelle

Naar aanleiding van mijn artikel in libelle "vrouw met missie" " demente mensen uit hun isolement halen" ( 23 augustus , nummer 34) is het idee ontstaan om een blog te openen.
Ik kreeg heel veel hartverwarmende en positieve reacties op mijn methodiek "voelschorten voor dementerenden".
Voor degenen die het artikel ( nog) niet gelezen hebben een woordje uitleg:
Voelschorten worden gebruikt bij dementerenden die in de derde- en vierde fase van het dementeringsproces verkeren.
Vaak zijn zij degenen die communicatief "uitvallen " en immobiel worden.
Deze mensen zijn vooral op zoek naar zintuiglijke prikkels! Wanneer men hen observeert merkt men dat deze mensen een ganse dag lopen te frullen en trekken aan hun eigen kleding. Zij prutsen hun eigen armen en handen open of vaak krassen zij met hun nagels over meubilair.
Eigenlijk is dit een noodkreet aan de omgeving
" Help ons om onze zintuigen te stimuleren zodat wij onszelf niet beschadigen en toch in interactie blijven met onze omgeving"!
Om aan deze hulpvraag tegemoet te komen introduceerde ik de voelschorten.
Deze zijn niet meer dan bestaande (keuken) schorten of een badhanddoek ( met 2 linten aangestikt) waarop allerhande materiaal wordt opgenaaid.
Materiaal bestaande uit : kattebelletjes; verschillende lapje stof ( pels, fluweel,...), stukjes ( schuur)spons, kleine zachte poppetjes, verschillende formaten van knopen,
Omdat het beantwoorden van de vele mails een tijdrovende investering werd besloot ik om vanaf nu iedere dag mijn ervaringen en belevenissen met mijn mensen in de dementiekliniek met iedereen te delen.

tot gauw,
Nadia






3 opmerkingen:

  1. Hey Nadia,

    Wauwww! Echt waar, super! Wat jij nog allemaal verwezenlijkt! Sjiek!

    Nog veel succes met jouw voelschorten!

    Groetjes
    Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voila se weer een goei initiatief!
    ben al benieuwd om je verhalen te volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goe bezig madam de oudjes en vroeg dementerende zullen je dankbaar zijn !! grtjes melissa

    BeantwoordenVerwijderen