dinsdag 12 maart 2013

Tips en trucs om een voelschort of voeldeken te maken

Daar mensen me blijven vragen naar tips en advies om zelf aan de slag te gaan...
Eerst en vooral wil ik iedereen op het hart drukken dat je geen uitzonderlijke talenten moet hebben om dit zelf te maken!
Ik ben zelf absoluut geen naai wonder! Ik kan zelfs geen naaimachine bedienen!
Wanneer je het echt heel simpel wil houden...gebruik dan een bestaande (keuken) schort.
En diegenen die het liever wat moeilijker hebben: neem een badhanddoek en stik of naai en twee linten aan vast.
Op deze schort kan je allerlei materialen naaien zoals knopen, ritsen, stukjes schuurspons,...en geloof me vrij...dementerenden kijken niet naar de naai kwaliteit ; )
Maar nog simpeler is het wanneer je gebruik maakt van knopen elastiek.
Deze vind je in de hema of veritas...normaal gezien wordt het verkocht om in broeken te naaien ( zodat je de broek kleiner kan maken in de taille).
Wanneer je een knoop naait aan de schort/ deken kan je met een klein stukje knopen elastiek een voorwerp vast hangen aan de schort.
Het voordeel hiervan is dat het materiaal eraf kan ( wassen) of je kan ook nieuw materiaal op de schort /deken aanbrengen.
Op de schort kan je ook heel makkelijk kattebelletjes naaien. Deze zijn te koop bij hema ( kleine) of de grotere versie bij de crea winkel ( pippo). Je naait ze vast net zoals je een knoop vast naait.
Het materiaal op de schort hoeft absoluut niet duur of speciaal te zijn.
Het gaat hem vooral over een verscheidenheid aan texturen en materialen zodat onze dementerenden hun zintuigen geprikkeld worden.
Een afwisseling tussen harde, zachte, ruwe en gladde materialen is een meerwaarde. Zorg er vooral voor dat je materiaal kleurrijk is en uitnodigend.
Het kleurrijke ( zien), kattebelletjes ( horen), verschillende texturen ( tast), lavendel zakjes ( ruiken).
Maar je kan het zo gek niet bedenken of het werkt...knisper papier is te koop in
de crea winkel maar je kan het ook zelf maken met (uitgewassen) chips zakjes die geven hetzelfde auditieve effect. Wikkel ze in een reepje stof en naai vast.
Of noppen folie ( waarmee men breekbare voorwerpen inpakt) kan eveneens dienen als “knisper doekje” gewikkeld in stof.
Je kan er heel wat creatieve ideeën in kwijt...kijk eens bij afbeeldingen op google daar vind je vaak heel originele en makkelijk te maken zaken.
Je kan uit stof ( pels, katoen,...) heel wat leuke dingen knippen en op de schort naaien.
Heel wat mensen gooien een “schat” aan materialen gewoon weg...dus je vindt vast wel iemand die nog ( retro) stoffen of sleutelhangers en kleine popjes op overschot heeft.
een voorbeeld van knopen elastiek

1 opmerking:

  1. Hallo Nadia

    Ik ben Eline Lefebvre en ik ben derdejaars studente ergotherapie. Voor mijn eindwerk onderzoek ik het effect van tactiele stimulatie op het probleemgedrag van mensen met dementie. Ik heb als interventie onder andere een voelschort, voelmuur en voeldekens gebruikt. Heeft u nog nuttige informatie die ik kan gebruiken voor mijn thesis?

    Alvast Bedankt

    Eline Lefebvre (elinelefebvre267@hotmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen