woensdag 27 maart 2013

Spiegelneuronen

Heel wat personen met dementie kampen vaak met een snel wisselende gemoedstoestand.
Dit aspect is iets waar heel wat familieleden het erg moeilijk mee hebben...ze betrekken dit vaak op zichzelf.
Ik hoor familieleden vaak zeggen “ ik kan misschien beter niet meer langskomen want ik maak mijn ouder overstuur”.
Toch kan je de gemoedstoestand van onze mensen beïnvloeden en zelfs sturen!
Ik geef een voorbeeld om dit fenomeen te verduidelijken...
Telkens wanneer ik een dementerende begroet doe ik dit met een heel grote lach en zeg ik “ wat ben ik blij je weer te zien”. Het effect hiervan is dat de dementerende onmiddellijk dezelfde gelaatsuitdrukking aanneemt en vanzelf in een goede stemming komt.
Eigenlijk zijn hier de spiegel neuronen in werking. We zien de handeling van een ander en nemen deze over ( spiegel effect).
Ga bij jezelf maar eens na...hoe wij zelf emotioneel worden beïnvloed door iemand te zien huilen of hoe we zelf beginnen te schateren als iemand een “aanstekelijke” lach heeft!
Onze spiegel neuronen vormen een neurologische basis voor menselijk contact.
En de meeste dementerenden leven enkel nog op gevoel dus kan je hun gevoelsleven ook positief beïnvloeden !
De lach is een “taal” die de dementerende tot aan zijn dood begrijpt. Zie maar eens naar personen die zich reeds in een vergevorderd stadium van dementie bevinden...vaak kunnen zij niet meer verbaal communiceren...maar  toch beantwoorden ze een glimlach met een glimlach.
Goed om weten is dat je vaak ook “onbewust” onze mensen negatief beïnvloedt ...wanneer we haastig zijn of zorgen hebben ...zal onze gelaatsuitdrukking eerder gesloten en “nors” overkomen...ook dan nemen dementerenden dit over!
Het is geen verwijt maar misschien moeten we met zijn allen ons meer bewust worden van datgene wat we uitstralen.
Eigenlijk zouden we kunnen stellen dat onze dementerenden ook een spiegel voor ons vormen!
Wanneer zij nors kijken of boos zijn zegt dat misschien wel heel veel over hoe wij ons presenteren aan hen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten