donderdag 20 juni 2013

Omgaan met negatief gedrag

Roepen, gillen, eisen, agressie,...zijn allemaal vormen van negatief gedrag.
En heel wat naasten van dementerenden bekrachtigen dit gedrag zonder het te beseffen.
Wanneer je aandacht schenkt aan een persoon die negatief gedrag vertoont zal dat gedrag alleen maar toenemen!
Een voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoel:
José, een dementerende dame, vraagt heel wat zaken op een zeer eisende manier.
Wanneer je niet snel genoeg ingaat op haar vraag begint ze onophoudelijk te roepen en te tieren.
Heel wat begeleiders en ook haar familie laten alles vallen om José haar eisen onmiddellijk in te willigen uit angst dat ze begint te roepen.
En...wat heeft José ondertussen geleerd....juist, dat ze met haar negatief gedrag haar zin krijgt. Haar gedrag wordt dus versterkt door haar omgeving!
Dit is een typisch verschijnsel in heel wat zorgsectoren.
Iedereen schenkt aandacht aan negatief gedrag en weinig tot geen aandacht aan positief gedrag.
Toch is het mogelijk om dit ongewenst gedrag te veranderen!
Het principe is heel simpel. Wanneer de persoon negatief gedrag vertoont ( roepen, gillen,....) negeer je dit. Je doet of je dit gedrag niet hoort of ziet.
De moment dat hij of zij ( ook al is het maar een aantal seconden) ophoudt met dat gedrag schenk je aandacht.
Uiteraard zal je dit een tijdje zeer consequent moeten toepassen want langdurig negatief gedrag is hardnekkig.
Het gaat eigenlijk over het principe van conditionering. Je leert de dementerende dat hij of zij met negatief gedrag geen aandacht krijgt !
Maar de moment dat hij of zij rustig en kalm is heel wat positieve aandacht krijgt. Een schouderklopje, een praatje , een grapje , een knuffel,....
Het is een eenvoudig principe dat de positieve sfeer in een voorziening danig doet toenemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen