maandag 10 juni 2013

Een wandeling met een extraatje

Het schitterende weer van de afgelopen dagen is de gelegenheid om met onze bewoners buiten te komen.
Wij hebben een geweldig mooi wandelpad aan onze voorziening.
En om onze bewoners actief en cognitief te stimuleren probeer ik om onze wandelingen een interactief kader mee te geven ; )
Tijdens de wandeling vinden onze mensen een aantal opdrachten ( verstopt in de bomen, struiken, bankjes,...).
Geweldig vinden ze dat, een liedje zingen, de vogeltjesdans doen, spreekwoorden aanvullen, een ballon doorgeven zonder hun handen te gebruiken, uitbeelden,...
Naast het vervullen van de opdrachten heb ik ook altijd een klein hapje en een drankje mee.
Dan genieten we met zijn allen op een rustbankje van de prachtige natuur en iets lekkers.
En zo wordt een “simpele” wandeling een heuse speurtocht.
Dit soort van activiteit stimuleert hun lichaam en geest maar bevordert ook de groepssfeer.
Zij zoeken samen naar opdrachten, voeren deze samen uit en tegelijkertijd maken ze heel veel plezier!
Ik probeer ook tijdens elke activiteit wat foto's te maken. Deze worden dan opgehangen in de gang en helpt hen hun herinneringen vast te houden.
En deze positieve stemming blijft lang nazinderen in de groep.
Met veel trots tonen ze hun familieleden en medebewoners de foto's en vertellen honderduit wat ze allemaal “uitgestoken” hebben tijdens de wandeling ; )
En voor mezelf is dit prachtig om te zien....dat je met zulke simpele dingen personen met dementie zulke geweldige momenten kan bezorgen!
Ik ben een dankbaar mens dat ik daar iedere dag deel van mag uitmaken!


1 opmerking:

  1. Hey Nadia ! Bedankt voor je toffe reactie ! Nu heb ik wel een vraagje. Ik zou heel graag, als het mag en jij het ziet zitten, eens een paar uur doorbrengen met u en uw bewoners. Ik zou het liefst eens langskomen als je met uw mensjes crea doet. Waarom die crea ? Allereerst omdat ik toch wel een fout beeld had van dementie en omdat ze op mijn (toekomstige) stageplaats niet echt iemand hebben om met de bewoners echt creatief bezig te zijn. En dat zou voor mij een uitdaging moeten worden. Mijn mailadres is hildedebusser@telenet.be of gsm 0496/ 99 24 73. Moest dit niet gaan, geen probleem, jou blog is voor mij een bijbel, waar ik al zoveel uit geleerd heb en dat ik zeker zal blijven volgen ! Groetjes, hilde

    BeantwoordenVerwijderen