woensdag 29 mei 2013

Zintuigprikkelende activiteiten

Mensen vragen me vaak welke kleine activiteiten ze kunnen aanbieden om de zintuigen van dementerenden te prikkelen.
Eigenlijk is dit een heel eenvoudig principe. Zintuigen ( ogen, oren, smaak, geur en de tast) zijn makkelijk te prikkelen.
Zintuigen blijven bijna gans het ziekteproces intact dus is dit de manier om ook zwaar dementerenden te stimuleren.
Zoals reeds eerder verteld werken wij heel veel met aroma therapie ( etherische olie).
Deze geuren ( lavendel, pompelmoes, marjolein, tea tree, citrus,munt,....) worden verstuift in de leef - en slaapvertrekken door middel van een aroma steamer.
Geur is in staat om op de gemoedstoestand in te spelen. Onrustige en angstige bewoners reageren erg positief op kalmerende geuren.
Ook het kiezen van de juiste geluiden werkt positief. Natuurgeluiden ( fluitende vogeltjes, ruisen van de zee,...) werken zeer rustgevend en prikkelen het gehoor en de hersenen op een aangename manier.
Ik houd regelmatig een relaxatienamiddag op de afdeling waarbij ik tracht alle zintuigen tegelijkertijd te prikkelen.
Ik zorg ervoor dat iedereen dan in een makkelijke zetel zit, de gordijnen gaan dicht en het harde TL licht gaat uit.
Onze gekleurde spots zorgen voor een aangepaste sfeer waarbij gekleurde cirkels op plafond en muren verschijnen.
De natuurgeluiden op de achtergrond benadrukken de ontspannen sfeer.
Een heerlijk warm voetbadje (met aroma en bubbels) maakt de relaxatie compleet. Onze mensen zie je als het ware ontspannen en genieten. Hun hersenen krijgen de broodnodige rust !
Het is uiteraard van groot belang dat de begeleider zelf ontspannen is...want zoals eerder gezegd...pikken dementerenden gevoelens op en spiegelen deze!
Het merendeel onder hen heeft ook nog een klein voelkussentje in de hand of een voelschort op schoot liggen.
En als kers op de taart zorg ik nog voor een heerlijk chocolaatje, borreltje of een andere smaakmaker.
Met een zintuiglijke activiteit kan je heel wat dementerenden bereiken!
Ook bedlegerige bewoners worden betrokken bij deze activiteit, in plaats van een voetbad krijgen zij dan een uitgebreide hand – en gelaatmassage.

2 opmerkingen:

  1. dag Mevr. Hinaut, ik ben leerkracht in de thuis en bejaardenzorg en ik zou graag volgend schooljaar enkele voelkussens en voelschorten willen maken, als eindwerk voor de zevende jaars. Zou u mij willen helpen met het verschaffen van de nodige "know how" opdat onze leerlingen een mooi en zinvol werk kunnen afleveren? Welke materialen, hoe groot?, hoe starten, hoe aanpakken?, ...
    mvg, vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Vanessa,

    Op de blog ( geschiedenis) vind je al heel wat voorbeelden en tips.
    Het is moeilijk om in enkele zinnen heel het project ( inhoudelijk en praktisch) uit te leggen. Laat uw mailadres even achter en ik neem via mail contact met u op.
    Groeten,
    Nadia

    BeantwoordenVerwijderen