maandag 6 mei 2013

Voeding bij dementerenden

Dementerenden ( dolers) verbruiken vaak heel veel energie doordat zij een ganse dag in beweging zijn.
Vaak zien we dat zij vooral ' s avonds erg onrustig worden...dit heeft veelal te maken met een hongergevoel.
Hen voor het slapen gaan een tas warme melk met een koek aanbieden zorgt meestal voor een goede nachtrust.
Het is sowieso een moeilijk gegeven om een dementerende zijn energiepeil op punt te houden.
Dit komt omdat de smaak waarneming verandert. Voor velen smaakt ”normale” voeding flets , extra zoet of zout beleg spreekt meer aan!
Bij de ziekte van alzheimer is de reuk ook vaak verstoord waardoor eten minder aantrekkelijk wordt.
Om deze mensen toch te stimuleren is het belangrijk dat de “eet situatie” eerst en vooral ontspannen en rustig verloopt.
Een huiselijke sfeer met een ouderwetse koffiepot en een bloemetjes tafelkleed stimuleren tot eten en drinken.
Naast deze “hulpmiddelen “ is het ook belangrijk dat het voedsel aangenaam gepresenteerd wordt.
Heel wat bewoners met slikproblemen krijgen vaak één of andere gemixte brij voorgeschoteld waar de aparte ingrediënten niet meer te onderscheiden zijn.
Het spreekwoord “ het oog wil ook wat” is hier zeker op zijn plaats.
Zien eten doet ook eten!
Dementerenden hebben deze externe prikkels nodig! Stel je maar eens voor....je bent dement en zit aan tafel met zes andere dementerende bewoners. Er wordt geen woord gezegd en niemand doet een hap. Niet zo verwonderlijk dat de ganse tafel niets eet!
Sinds enkele weken ben ik met een experiment begonnen. Iedere maaltijd zit ik mee aan tafel met een groepje “moeilijke eters”. Ik eet hetzelfde als zij
' s ochtends boterhammen met koffie en ' s middags warm eten met water en limonade.
Tijdens de maaltijd vertel ik allerlei alledaagse dingen en ondertussen eet ik.
Ik merk dat door mijn lijfelijke aanwezigheid het merendeel van de bewoners mijn gedrag kopieert en aanzienlijk beter eet!
Om hier objectief over te kunnen oordelen heb ik een curve bijgehouden.
Hieruit blijkt na 4 weken dat 85% van onze moeilijke eters 75% meer eet en drinkt als voorheen.
In heel wat voorzieningen is het de regel dat personeel niet mag mee eten ( om zogenaamd misbruik tegen te gaan).
Vandaag ben ik met mijn bevinden gaan aankloppen bij onze directie...en gelukkig staan zij open voor deze mentaliteitsverandering.
Volgende week staat er op de directie vergadering het puntje...kopieergedrag bij dementerenden in verschillende situaties ; )
En daar wordt een mens zo gelukkig van !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten