zaterdag 24 augustus 2013

Ik heb niets gedaan “

Zoals iedereen wel weet is het grote probleem bij dementie het falend korte termijn geheugen.
Nieuwe informatie en recente gebeurtenissen worden niet meer opgeslagen in het geheugen.
Bij heel wat onder hen leidt dit tot een gevoel van een “zinloos leven”.
Niettegenstaande dat zij aan heel wat fijne activiteiten deelnemen en zij nog heel wat plezier maken.
Ik merk ook dat heel wat familieleden vaak vragen aan een dementerende wat zij de afgelopen week zoal gedaan hebben....en ieder keer is het antwoord “ niks, ik heb niets gedaan”.
Familieleden voelen zich dan vaak nog schuldiger over de plaatsing omdat in hun ogen het leven van moeder of vader “triestig” is geworden.
Om hier iets constructief mee te doen besloot ik een nieuw project in het leven te roepen namelijk het ” Ik heb niets gedaan” project.
Ik liet grote MDF panelen ophangen in de gang , deze kregen een mooi kleurtje en werden voorzien van een plastieken foto hoes.
In de hoes zitten foto's van alle activiteiten die we de afgelopen weken hebben gedaan, voorzien van titels en datums.
Daarnaast hingen we een groot flatscreen scherm op waar de ganse dag een slide show van foto's op te zien is.
Op deze manier probeer ik hulpmiddelen voor hun falend korte termijn geheugen te installeren.
Onze bewoners kijken vol nieuwsgierigheid naar de foto's en het TV scherm.
Ook voor bezoekers is dit project een welkome vorm van nieuwe communicatie.
Door samen te kijken naar wat we allemaal gedaan hebben komen er nieuwe verhalen en worden gesprekken een stuk makkelijker.
Dit is voor mezelf nog maar eens het bewijs dat visualisatie een geweldig hulpmiddel is in de begeleiding van dementerenden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten