Omgaan met negatief
gedrag
Roepen,
gillen, eisen, agressie,...zijn allemaal vormen van negatief gedrag.
En
heel wat naasten van dementerenden bekrachtigen dit gedrag zonder het
te beseffen.
Wanneer
je aandacht schenkt aan een persoon die negatief gedrag vertoont zal
dat gedrag alleen maar toenemen!
Een
voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoel:
José,
een dementerende dame, vraagt heel wat zaken op een zeer eisende
manier.
Wanneer
je niet snel genoeg ingaat op haar vraag begint ze onophoudelijk te
roepen en te tieren.
Heel
wat begeleiders en ook haar familie laten alles vallen om José haar
eisen onmiddellijk in te willigen uit angst dat ze begint te roepen.
En...wat
heeft José ondertussen geleerd....juist, dat ze met haar negatief
gedrag haar zin krijgt. Haar gedrag wordt dus versterkt door haar
omgeving!
Dit
is een typisch verschijnsel in heel wat zorgsectoren.
Iedereen
schenkt aandacht aan negatief gedrag en weinig tot geen aandacht aan
positief gedrag.
Toch
is het mogelijk om dit ongewenst gedrag te veranderen!
Het
principe is heel simpel. Wanneer de persoon negatief gedrag vertoont
( roepen, gillen,....) negeer je dit. Je doet of je dit gedrag niet
hoort of ziet.
De
moment dat hij of zij ( ook al is het maar een aantal seconden)
ophoudt met dat gedrag schenk je aandacht.
Uiteraard
zal je dit een tijdje zeer consequent moeten toepassen want langdurig
negatief gedrag is hardnekkig.
Het
gaat eigenlijk over het principe van conditionering. Je leert de
dementerende dat hij of zij met negatief gedrag geen aandacht krijgt
!
Maar
de moment dat hij of zij rustig en kalm is heel wat positieve
aandacht krijgt. Een schouderklopje, een praatje , een grapje , een
knuffel,....
Het
is een eenvoudig principe dat de positieve sfeer in een voorziening
danig doet toenemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten